Uutismedian muodot

Termi uutiset tarkoittaa ryhmiä, jotka välittävät tietoa ja uutisia ihmisille. Useimmat valtiot saavat hallitusta koskevat tiedot tiedotusvälineistä, koska olisi mahdotonta koota kaikkia uutisia itse. Tiedotusvälineet ovat vastanneet kansalaisten kasvavaan riippuvuuteen televisiosta ja Internetistä asettamalla uutiset entistä helpommin ihmisten saataville. Uutismedioita on kolme päätyyppiä: painettu media, lehdistö ja Internet.

Painettu media

Vanhimmat tiedotusvälineet ovat sanomalehdet, aikakausilehdet, uutiskirjeet ja muu painettu materiaali. Nämä julkaisut tunnetaan yhdessä nimellä painettu media. Vaikka painetun median lukijakunta on vähentynyt viime vuosikymmeninä, monet lukevat edelleen sanomalehteä päivittäin tai sanomalehteä säännöllisesti. Siksi painotuotteiden vaikutus on merkittävä. Painettujen lehtien säännölliset lukijat ovat yleensä todennäköisemmin poliittisesti aktiivisia. Painettu media on vastuussa enemmän raportoinnista kuin muut uutiset. Esimerkiksi monet television uutisraportit ovat vain jatkokertomuksia uutisista, jotka ilmestyivät ensin sanomalehdissä.

Kanavat

Kanavat ovat radion, television ja nykyään myös podcastien välityksellä lähetettäviä uutisraportteja. Televisiouutiset ovat erittäin tärkeitä edelleen joka maassa koska enemmän kansalaisista saa uutisia televisiolähetyksistä kuin mistä tahansa muusta lähteestä. Päälähetysverkossa Yleisradio Oy lyhennettynä Yle on uutisosasto on Suomen kansallinen yleisradioyhtiö, joka perustettiin vuonna 1926. Se on julkinen osakeyhtiö, joka on 99,98%: n valtion omistama ja työllistää Suomessa noin 3 200 henkilöä. Yle jakaa suuren osan organisaation ominaispiirteistä brittiläisen kollegansa BBC:n kanssa, jota varten se oli suurelta osin mallin mukainen.

Nykyään

Suurimman osan Ylen olemassaolosta yritystä rahoitettiin tuloista, jotka saatiin radiovastaanottimien (1927–1976) ja televisioiden (1958–2012) omistajien suorittamasta lähetysvastaanottolisenssimaksusta sekä osasta yksityisten televisioyhtiöiden maksamat lähetyslisenssimaksut. Vuoden 2013 alusta lisenssimaksu on korvattu yleisradioverolla (tunnetaan nimellä Yle-vero), joka peritään vuosittain yksityishenkilöiltä ja yhteisöiltä yhdessä heidän muiden verojensa kanssa.

Ylellä on neljä kansallista televisiokanavaa, 13 radiokanavaa ja -palvelua sekä 25 alueellista radioasemaa. Koska Suomi on perustuslaillisesti kaksikielinen – noin 5,5% väestöstä puhuu äidinkielenään ruotsia – Yle tarjoaa radio- ja TV-ohjelmia ruotsiksi ruotsinkielisen osastonsa Svenska Yle: n kautta. Kuten suomalaisessa televisiossa ja elokuvateattereissa on tapana, ulkomaiset elokuvat ja TV-ohjelmat sekä paikallisten ohjelmien segmentit, joissa käydään vieraita kieliä (esimerkiksi uutishaastattelut), tekstitetään yleensä Ylen kanavilla.

Radiouutiset

Toinen yleislähetysväline on radio. Ennen television alkamista 1950-luvulla suurin osa kansalaisista luki uutisensa radiossa. Vaikka harvempi suomalainen luottaa radioon ensisijaisena uutisten lähteenä, monet ihmiset kuuntelevat radiotiedotteita joka päivä, etenkin aamu- ja iltamatkojen aikana. Paikallisilla uutisasemilla on erityisen suuri yleisö, koska ne voivat raportoida paikallisesta säästä, liikenteestä ja tapahtumista.

Radio

Internet ja uusi media

Uudet tiedotusvälineet ovat medioiden muotoja, jotka ovat ominaisia tietokoneille, laskennallisia ja tukeutuvat tietokoneisiin uudelleenjakeluun. Joitakin esimerkkejä uusista medioista ovat puhelimet, tietokoneet, virtuaalimaailmat, yksittäiset tiedotusvälineet, verkkosivut, ihmisen ja tietokoneen käyttöliittymä, tietokoneanimaatio ja interaktiiviset tietokoneen asennukset. Uutta mediaa verrataan usein ”vanhaan mediaan”, kuten televisio, radio ja painettu media, vaikka viestinnän ja mediatutkimuksen tutkijat ovat kritisoineet vanhuuteen ja uutuuteen perustuvia jäykkiä eroja. Uuteen mediaan ei sisälly televisio-ohjelmia (vain analoginen lähetys), elokuvia, lehtiä, kirjoja – paitsi jos ne sisältävät tekniikoita, jotka mahdollistavat digitaalisen generatiivisen tai vuorovaikutteisen prosessin. Internet on muuttanut hitaasti tiedotusvälineitä, koska yhä useammat kansalaiset luottavat online-uutislähteisiin perinteisen painetun ja lähetetyn median sijasta. Verkkosivustot voivat tarjota teksti-, ääni- ja videotiedostoja kaikilla perinteisen median välitystavoilla. Verkko mahdollistaa myös vuorovaikutteisemman lähestymistavan antamalla ihmisille mahdollisuuden räätälöidä saamiaan uutisia räätälöityjen verkkoportaalien, uutisryhmien, podcastien ja RSS-syötteiden kautta. Web-blogeista, joita kutsutaan kielitaitoisesti blogeiksi, on tullut erittäin vaikutusvaltaisia 2000-luvun alusta. Johtavat bloggaajat kirjoittavat mielipiteensä monista asioista, ja tuhannet ihmiset vastaavat viestitauluihin. Vaikka monet blogit ovat erittäin puolueellisia ja epätarkkoja, harvat ovat olleet keskeisiä suurten tarinoiden murtamisessa.