Suuret uutistalot

Tapa, jolla uutisia tuotetaan ja luetaan, on ollut murroksessa jo pitkään. Ensin olivat sanomalehdet, sitten radio ja televisio, seuraavaksi internet. Verkon välityksellä tuotettavien uutisten lukutapa muuttuu edelleen: on sovelluksia ja muistutuksia ja sosiaalinen media, joka ohjaa voimakkaasti sitä, mikä ihmisten luettavaksi tulee.Sanomalehtien kannalta tämä murros on ollut kriittinen. Ihmisten siirtyä lukemaan uutisensa verkossa niille ei heti löytynyt rahoitusta. Hyvin monet laadukkaat uutis talot ovat viime vuosina rakentaneet rahoitusmallissa siten, että ne tuottavat niin laadukasta journalismia, että ihmiset maksavat siitä. Tällöin ilmaiseksi netissä voi lukea esimerkiksi muutaman artikkelin kuussa, lopusta täytyy maksaa.Toisaalta uutistenvälityksessä ollaan ympäri maailman siirrytty niin sanottuun faktojen jälkeiseen aikaan. Uutisissa kerrottua ei oteta enää annettuna, toisaalta monesta tutkitusta tai tieteellisestä totuudesta on tullut vain näkökulma muiden joukossa, mielipideasia. Vaihtoehtoiset faktat ja tekaistut nettiuutiset jylläävät. Lukijalta vaaditaan vahvaa medialukutaitoa ja lähdekritiikkiä. Tai sitten vahvaa lähdeuskollisuutta, pitäytymistä vain luotetuissa lähteissä.

Yhdysvallat

Sanomalehti The New York Times perustettiin vuonna 1851. Vaikka sen talous ei tänä päivänä ole täysin vakaalla pohjalla, vaikuttaa siltä, että lehti on selvinnyt murroksesta panostamalla laatujournalismiin: vuonna 2011 sen internetversio muuttui pääosin maksulliseksi, ja paperisen irtonumeron hinta kaksinkertaistettiin. New York Times on voittanut enemmän journalismin Pulitzer-palkintoja kuin mikään muu sanomalehti, 125 kappaletta. Nykyään lehti kuuluu presidentti Trumpin erityisesti vihaamiin medioihin. The Wall Street Journal on New York Timesin pahin kilpailija. Se on taloussanomalehti, joka ilmestyy päivittäin. WSJ on toistuvasti ollut myydyin päivälehti Yhdysvalloissa, ja toisin kuin muut sanomalehdet, se on kyennyt hankkimaan lisää tilaajia viime vuosina. The Wall Street Journal oli yksi ensimmäisistä lehdistä, joka siirtyi maksulliseen internet versioon. Sen verkkopalvelu Wall Street Journal Online on yksi suosituimmista maksullisista uutispalveluista. Lehti on voittanut Pulitzer-palkinnon 29 kertaa.

CNN

CNN on Ted Turnerin perustama televisioyhtiö. Se on perustamisestaan vuonna 1980 lähtien tarjonnut ympärivuorokautista uutistarjontaa, ja vaikuttanut tällä voimakkaasti muidenkin kanavien tapaan tarjota uutisia katsojilleen – ja katsojien tarpeisiin saada jatkuvasti päivittyvää uutistietoa. Yhtiön omistaa nykyään WarnerMedia.

Iso-Britannia

BBC, British Broadcasting Company, on Iso-Britannian julkinen yleisradioyhtiö. Se on maailman vanhin yleisradioyhtiö ja henkilökunnan määrällä mitattuna maailman suurin mediatalo: BBC:ssä työskentelee kaikkiaan yli 20.000 ihmistä. Yhtiö perustettiin vuonna 1922. Säännölliset televisiolähetykset se käynnisti vuonna 1936, ensimmäisinä maailmassa. BBC:n radio- ja tv- lähetyksiä seurataan ympäri maailman. Sen katsotuin tv-kanava on BBC World News, kansainvälinen uutiskanava, joka lähettää uutisia tasatunnein ja lisäksi muun muassa haastatteluja ja dokumentteja. Sen arvioidaan olevan maailman katsotuin uutiskanava.Guardian on brittiläinen keskustavasemmistolainen sanomalehti. The Guardian kuuluu niin sanomalehtiin, jotka vaikuttaisivat selvinneen murroksesta internetmaailmaan kunnialla: lehden verkkosivusto, Guardian Unlimited, on palkittu muun muassa arvostetulla Webby-palkinnolla. Lehti oli aiemmalta nimeltään The Manchester Guardian, ja sillä on edelleen  toimitukset sekä Lontoossa että Manchesterissä. Paperisena sanomalehtenä The Guardian oli surullisen kuuluisa painovirheistään, ja sitä kutsutaankin edelleen sen niistä ansaitsemalla lempinimellä The Grauniad.

Muu maailma

Al-Jazeera

Al-Jazeera Televisioyhtiön päämaja on Qatarissa. Se aloitti lähetyksensä Arabiankielisenä Uutiset ja ajankohtais kanavana vuonna 1996. Al-Jazeera on arabiankielinen uutis ja ajankohtaiskanava, jota katsellaan tv satelliitin kautta. Nykyään L ja selän katsotuin kanava on sen englanninkielinen kanava, joka näkyy 140 maassa. Nykyään yhtiöllä on myös useita internetpohjaisia palveluja. Kanavalla on tärkeä asema arabiankielisestä maailmassa, sillä useissa arabimaissa tiedon välitys on tiukasti valvottua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.