Media

Media sanana tarkoittaa erilaisia viestintäkanavia tai eri viestien välittäjiä, kuten esimerkiksi uutissivustot. Usein ihmiset ymmärtävät median olevan vain massatiedotus lähde joukkomedialle, kuten iltalehdille. Media on kuitenkin sanana paljon laajempi ja se tarkoittaa montaa eri asiaa. Esimerkiksi Facebook ja muu sosiaalinen media lasketaan sanaan mukaan. Toisin sanoen media tarkoittaa yleisesti digitaalisesti tapahtuvaa viestintää missä kanavassa tahansa, joten käsite on hyvinkin laaja ja kattaa melkein koko digitaalisen maailman. Viestinnässä sanan alle liitetään myös muukin muin digimaailmassa tapahtunut viestintä kuten sanomalehdet ja radio. Medialla voidaan tarkoittaa melkein mitä tahansa yksittäisistä media hankkeista ja yrityksistä lähtien sanomalehtiin ja yksittäisiin äänitteisiin.Nykyaikainen media on hyvinkin globaalista eli maailmanlaajuista. Nykymedialle ominaisia piirteitä on verkottoituminen, moninaisuus ja globaalisuus, joissa sama media voi kattaa koko maailman ja jonka kautta voi tavata ihmisiä maailmanlaajuisesti, eli verkostoitua ja globalisoitua. Median sisältä ja sen palvelut kasvaa jatkuvasti ja markkinoille tulee jatkuvasti uusia media alan yrityksiä ja yhtiöitä, jotka luovat toistaan mielenkiintoisempia kanavia medialle. Nykyaikainen media on jo niin laaja, että sen perustajien on jo vaikea kontrolloida sitä ja usein sen käyttö onkin kokonaan sen käyttäjistä kiinni. Tietenkin jonkinlaiset suodattimet välittävät viestit jokaisessa mediassa, joten ihan mitä tahansa digitaaliseen mediaankaan ei pääse.

napsauta tactic

Viestinnän media taas sisältää käsitteen niin sanotusta uutismediasta,jonka kautta kerrotaan maailman tapahtumat. Näiden välille on tullut suuri kilpailu, joka pakottaa osan kanavista toimimaan niin sanotun klikkaus taktiikan mukaan. Eli mitä mielenkiintoisemman otsikon ja ensimmäisen lauseen he keksii, sitä enemmän klikkauksia ja avauksia he saavat kyseiseen uutiseen. Nämä mediat usein julkaisevat uutisia ja artikkeleita mistä tahansa ja ovat niin sanotusti huonon median maineen alla. Tällaiset uutissivustot ovat nykymaailmassa enemmänkin viihteen kategoriassa, kuin varsinaisten uutisten. Viestintä on siis nykymaailmassa jakautunut kahteen erilliseen kategoriaan, niihin luotettaviin uutislähteisiin ja kolumneihin ja klikkauksia hakeviin viihdekanaviin.

Maailman suurimmat mediayhtiöt

Tämä tuskin tulee kenellekään yllätyksenä, mutta Google on edelleenkin maailman suurin mediayhtiö. Googlen emoyhtiönä toimiva Alphabet on edelleenkin maailman suurimman mediayhtiön roolissa. Yhtiö on tasaisesti kasvattanut etumatkaansa seuraavana tulevaan Walt Disneyhin. Alphabetin liiketoiminta on 60 miljardia dollaria, joka on 166 prosenttia enemmän kuin Walt Disneyllä. Kolmanneksi suurimpien mediayhtiöiden listalla sijoittuu Publicis-konserniin kuuluva Comcast. Neljäntenä listalla taas on 21st Century Fox, joka on kansainvälinen televisio ja uutiskanava. Kaikkien tuntema sosiaalinen media Facebook on taas listalla sijalla viisi. Facebook on saanut etulyöntiaseman kaikissa sosiaalisista medioista ja on ehdottomasti kaikkein tunnetuin ja kansainvälisin.

Tässä kymmenen suurimman mediayhtiön lista järjestyksessä:

  1. Alphabet
  2.  The Walt Disney Company
  3. Comcast
  4. 21st Century Fox
  5.  Facebook
  6. Bertelsmann
  7.  Viacom
  8. CBS Corporation
  9.  Baidu
  10.  News Corporation.

Lista on tehty muutaman vuoden takaisen liikevaihto tutkimuksen mukaan, joten sijat ovat saattaneet muuttua, vaikka Google kyllä edelleenkin pitää johtajan asemaa. Liikevaihdon tutkimuksessa määriteltiin kaikki liikevaihto, joka syntyi mainontaa tukevista palveluista ja liiketoiminoista. Tällaisiksi laskettiin perinteinen media, hakukonetoiminta ja sosiaalinen media. Listalla tuodaan esiin media alan toimijoiden sijoitukset globaalisti.

Facebook

Facebook on kasvattanut liiketoimintaansa kaikkein nopeiten ja onkin kohonnut listalla jatkuvasti ylemmäs. Nykypäivänä Facebook onkin kaikkein globaalinen yksittäisten henkilöiden välinen mediakanava ja sen välityksellä tapahtuu suurin osa yksityishenkilöiden viestinnästä ja on selvästikin kaikkein suosituin sosiaalisemedian kanava. Facebookin omistukseen lasketaan myös nuorison suositun Instagram kuvapalvelun.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.