Julkaiseminen ja mitä sinun pitää tietää siitä – osa 4

TUOTANTO

Todennäköisimmin julkistamisprosessin eniten huomiotta jätetty ja aliarvioitu osa on tuotantoyksikön työ, joka kehittää ja suunnittelee kunkin kirjan kannen ja sisällön sekä koordinoi lopputuotteiden painatusta ja sitomista. Lukijat itse asiassa arvostelevat kirjaa sen kannen perusteella, ja sen saaminen oikein on, mitä suurimmat kustantajat tekevät erittäin hyvin. Kansi on ensimmäinen asia, joka kiinnittää lukijan huomion kirjakaupassa ja mikäli se on tarpeeksi mielenkiintoinen ja vetoaa laajaan asiakaskuntaan, ostaa asiakas todennäköisesti kirjan. Kirjan kannella on siis väliä.

älä unohda aikataulua

Tietoisuus teoksesi valmistusaikataulusta on tärkeä; Jokaisen suunnittelu- ja asetteluprosessin tuloajan tietäminen auttaa sinua määrittämään, milloin on asianmukaista esittää kysymyksiä, joita sinulla saattaa olla – ja tarjota varovasti omia ideoita, kun vielä on aikaa ottaa ne huomioon. Niin kauan kuin tunnustat julkaisijan hallinnan, olet todennäköisesti löytänyt yhtiön, joka on vastaanottavainen panoksellesi, jos se perustuu markkinoiden innokkaaseen tuntemukseen. Tee aina ehdotuksia muutama viikko ennen päivämäärää, jona tuotannon aikataulu osoittaa jokaisen päätöksen tekemisen. Älä ole yllättävä ja älä ole kiusankappale. Tee älykkäitä ehdotuksia, jotka perustuvat tietoosi siitä, mitä tarvetta kirjasi täyttää markkinoilla, ja sinua pidetään hyödykkeenä, ei vain toisena kirjailijana, joka haluaa edistää omia etujaan. Asiat kannattaa siis tuoda esiin siinä valossa, miten se hyödyttäisi kirjan myyntilukuja ja julkaisijaa. Olethan tehnyt sopimuksen julkaisijan kanssa, jonka käsissä menestys nyt on. Mikäli julkaisija näkee ehdotuksessasi hänen kannaltaan hyvän idean, voidaan se mahdollisesti ottaa huomioon. Älä kuitenkaan lannistu, mikäli kaikkia ideoitasi hyväksytä.

MARKKINOINTI

Kirjan markkinoinnissa on kolme pääosaa: mainonta, promootio ja julkisuus. Mainontaan sisältyy kirjan maksettuja sijoitteluja painetussa tai muussa mediassa. Kampanja on sellaisen kaiken luomista, joka kiinnittää huomiota kirjaan; kirjakauppojen lattiasta ja hyllystä kirjanmerkkiin ja ilmaisiin T-paitoihin. Julkisuus on tekijä, joka tuottaa painettua ja mediakauppatavaraa kirjailijasta ja hänen kirjastaan. Kirjailijan nimi saadaan ihmisten huulille ja mitä useammin asiakas törmää kirjailijan tai kirjan nimeen eri yhteyksissä, sitä todennäköisempää juuri tämän kirjailijan teoksen ostaminen on. Kirjailijasta tulee yleisesti kiinnostava siinä vaiheessa, kun häntä tai hänen teostaan markkinoidaan hyvin. Avain siihen, kun myymme kopioita korkealle myyntiin (eli ihmiset todella ostavat kirjoja hyllyiltä) nykypäivän markkinoilla tuottaa paljon julkisuutta. Avain tehokkaaseen julkisuuteen on keskittyä alueeseen, joka tuottaa eniten myyntiä teoksellesi.

kirjamarkkinointi

Yksi nopea varoitus: Mitä vahvempi kirjoittaja-alustasi on, sitä paremmin varaudut auttamaan näissä ponnisteluissa. Markkinointi ei ole jotain, joka alkaa tai pysähtyy milloin tahansa. Ihannetapauksessa se on olennainen osa kirjoittamisuraa, joka alkaa kauan ennen kuin teet kirjan, ja jatkuu niin kauan kuin voit itse kutsua itseäsi kirjailijaksi. Onnistuneessa markkinoinnissa on kyse siitä, että luodaan asianmukainen mainonnan, promootion ja julkisuuden yhdistelmä osoitetussa markkinointibudjetissa. Älä pyydä asioita, jotka ovat selvästi julkaisijan budjetin rajojen ulkopuolella. Saat niille luultavasti nopean kielteisen vastauksen. Jos suunnitelmasta puuttuu jotain ja tarjoudut auttamaan, varmista, että saat julkaisijan hyväksynnän ja olet valmis työskentelemään jokaisen osaston kanssa, jotta se tapahtuu. Ole valmis sijoittamaan omia rahojasi näihin ponnistuksiin, mutta älä tarjoa sitä etukäteen, ennen kuin tiedät tarkasti, mitä julkaisijasi aikoo tehdä. Sitten lyöttäydy yhteen julkaisijasi kanssa mainostaaksesi kirjaasi, pitääksesi heidät ajan tasalla omista ponnisteluistasi ja kuunnellaksesi tarkasti heidän asiantuntemustaan niin, että yhdessä voitte esittää yhtenäisen markkinointisuunnitelman. Kannattaa siis osallistua markkinointiin omalla panostuksella, mutta omia panostuksia ei kannata väkisin tyrkyttää. Maltti on tässäkin valttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.