Julkaiseminen ja mitä sinun pitää tietää siitä – osa 3

TOIMITUS

Tämän päivän kirjateollisuus on niin kilpailevaa, että monet hankitut käsikirjoitukset eivät tarvitse erityistä korjausta. Ne, jotka tarvitsevat paljon huomiota, joko teknisten virheiden tai rankan muuttamisen takia, eivät pääse useinkaan tuotantoon. Raakaa, mutta niin se menee. Käsikirjoitusten muokkaaminen ja korjaaminen vie aikaa ja tätä varten täytyy palkata työntekijöitä ja korjaus vie turhaan resursseja, kun tarjolla olisi myös täysin valmiita käsikirjoituksia. Kilpailu on siis erittäin kovaa ja kannattaakin kiinnittää huomiota tekstin virheettömyyteen siinä vaiheessa, kun lähdet viemään sitä eteenpäin. Muutoin voit kohdata ikävän takapakin juuri, kun ajoitus olisi oikea juuri sinun kirjoituksesi tyyliselle tekstille.Tämän päivän toimittajat pyytävät usein pieniä uudelleenkirjoituksia ja hienosäätöjä heidän hankkimiinsa käsikirjoituksiin. Oikein aloittamisen salaisuus: Ymmärrä, että toimittajan pyytäessä muutoksia tekstiin, sinun pitää kirjoittaa teksti uudelleen ja toimittaa se ajallaan, sillä olet allekirjoittanut sopimuksen. Sinä olet kirjailija ja tulet aina säilyttämään tekijänoikeudet, mutta julkaisija, joka maksaa sinulle noista oikeuksista, omistaa kirjoitelmasi. Sama koskee kirjasi nimeä. Pidä mielessä, että se voidaan hyvinkin vaihtaa, ja se on julkaisijasi etuoikeus. Tämä voi kuulostaa epäreilulta, mutta niin se menee ja sovit asiasta allekirjoittaessasi sopimusta.Ilmeisen toimittaja-kirjailija suhteen lisäksi jokainen älykäs kirjailija tietää, että hänen toimittajansa on myös hänen tärkein yhteyshenkilönsä (ja puolestapuhuja) kaikesta, mikä liittyy hänen käsikirjoituksensa julkaisemiseen. Suorita itse. Älä ala liian avuttomaksi, mutta älä myöskään laiminlyö tätä suhdetta.

AIKATAULUTUS

Kun teos on tarkoitus julkaista ja julkaisuvuosi on asetettu, työ alkaa todella. Aikaa on tyypillisesti 1–2 vuotta kirjan hankinnasta sen hyllyllä olemiseen. Riippuu siitä, kuinka ajankohtainen aihe on, kuinka monta teosta kategoriassasi on ja milloin kustantaja ajattelee, että teoksesi saa suurimaan mahdollisen menestyksen markkinoilla. Nämä ovat kaikki tärkeitä seikkoja eikä teoksia voida lähteä julkaisemaan milloin tahansa. Kaikelle on juuri se sopivin ajankohtansa ja tapansa, jolloin saadaan aikaan menestys.

käsikirjoituksesta kirjaan

Kustantajat tapaavat usein keskustelemaan kausiluonteisesta aikataulusta ja sijoittavat teokset maksimoidakseen myyntipotentiaalin. Suurin huomio on kilpailussa niin omassa että muissa yrityksissä. Kilpailevien teosten julkaiseminen samanaikaisesti laimentaa koko listan myyntipotentiaalia. Tämä on toinen syy siihen, miksi on tärkeää täyttää kaikki uudelleenkirjoitusten, tarkistusten ja arvostelujen määräajat. Jos näin ei tapahdu, se voi vaarantaa huolellisesti suunnitellut ajoitukset, jotka ovat suunniteltu maksimoimaan teoksen myyntimahdollisuudet. Pidä siis aikatauluista tiukasti kiinni, niin et vaaranna menestyksen polkuasi. Kirjan julkaisemiseen liittyy siis paljon erilaisia palapelin paloja, joiden loksahtaessa täydellisesti yhteen saadaan aikaan huikea menestys. Älä siis kummastele, mikäli kirjoitustasi ei julkaista samantien. Menestyksessä aikataululla on erittäin suuri merkitys. Huonossa aikataulussa julkaistujen teosten menestys ei ole päivänselvää.

NUMEROT

Kustantajat tapaavat usein keskustelemaan kausiluonteisesta aikataulusta ja sijoittavat teokset maksimoidakseen myyntipotentiaalin. Suurin huomio on kilpailussa niin omassa että muissakin yrityksissä. Kilpailevan teoksen julkaiseminen samanaikaisesti pienentää koko listan myyntipotentiaalia. Tämä on toinen syy siihen, että on tärkeää täyttää kaikki uudelleenkirjoitusten, tarkistusten ja arvostelujen määräajat. Jos näin ei tapahdu, se voi vaarantaa huolellisesti suunnitellun ajoituksen, joka on suunniteltu maksimoimaan teoksen myyntimahdollisuudet.

Kirjailijat harvoin tietävät budjetin

Kirjailijat tietävät harvoin oman budjettinsa numeroista, ja kysymykset, jotka liittyvät näihin numeroihin, saavat vain harvoin vastauksen. Jälleen tuo ensimmäinen kokous toimittajasi tai julkaisutiimisi kanssa on paras mittari, missä kirjasi on tällä hetkellä. Seuraavassa, viimeisessä osassa puhumme tuotannosta ja markkinoinnista. Jos et ole lukenut edellisiä osia, ota meihin yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.