Julkaiseminen ja mitä sinun pitää tietää siitä – osa 2

HANKINTA

Jokaisella julkaisijalla on toimittajista, julkaisijoista ja myynti- ja markkinointiedustajista koostuva hankintakomitea, jonka tehtävänä on löytää käsikirjoituksia, jotka tuottavat yritykselle rahaa. Siitähän liiketoiminnassa on pohjimmiltaan kyse. Julkaisijoilla on kolme yleistä kriteeriä, joiden avulla he tekevät nämä valinnat. Ensimmäinen kriteeri on se, onko käsikirjoitus hyvin kirjoitettu ja informatiivinen tai viihdyttävä, vai ei. Nämä kannattaa pitää mielessä käsikirjoitusta kirjoittaessa. Omien ideioiden lisäksi kirjoittamista kannattaa miettiä monelta eri kantilta. Toinen kriteeri on tarpeeksi laaja jakelu kirjan myyjille ja siten se, että saadaanko kirjalle tarpeeksi kuluttajia saadakseen tuotettua tarpeeksi suuret tulot. Muutoin kirja ei mene kaupaksi ja tuotto jää pieneksi. Tämä ei tietenkään ole hyvä julkaisijalle saati kirjailijalle. Kolmas kriteeri on kirjailijan riittävä alusta ja mainostettavuus.  Missä mainostetaan ja miten? Jokaisen käsikirjoituksen on täytettävä nämä kolme kriteeriä lähes poikkeuksetta, jotta sen julkaisemista harkittaisiin vakavasti. Ajoituksella (ja totta puhuen myös tuurilla) on myös tärkeä rooli: Jos kirjasi on hyvin myytävä, mutta yritys hankki lähiaikoina kaksi samantyylistä teosta, kirjaasi ei välttämättä oteta julkaisuun. Julkaisijat tekevät parhaansa tuottaakseen tasapainoisen listan teoksia. Tämän vuoksi samankaltaisia kirjoja ei kannata julkaista samalla kertaa suurta määrää. Tämä saattaisi aiheuttaa turhaa kilpailua kirjojen kesken ja joku kirja jää väistämättä jälkeen ja sen myyntiluvut luonnollisesti pienemmäksi. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoituksena, vaan jokaisen julkaistun kirjan hyvä myynti. Jokaisella julkaisijalla on toimittajakokemusta tietystä genrestä, ja yritys on keskittynyt tuottamaan ryhmän laatukirjoja, jotka täyttävät kaikki kategoriat.

mitä julkaisijat tekevät?

Jos hakemuksesi saa komitean hyväksynnän kaiken näiden asioiden harkitsemisen jälkeen, sinulle tarjotaan sopimusta. Tästä se kaikki alkaa.

KOKOUS

Mietipä hetki, että edes kerran olet päässyt “portinvartijoiden” ohi, ja sinun kirjasi on yksi sadoista tai jopa tuhansista kirjoista, joita julkaisijasi julkaisee vuosittain. Mitä enemmän voit erottaa itsesi muista kirjoilijoista hyvissä ajoin, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on vaikuttaa kirjasi julkaisuun. Joten, kun allekirjoitat sopimuksen (neuvottelujen ja ammattilaisen konsultoitua sinun agenttisi tai muun laillisen ammattilaisen), suunnittele käyntiä julkaisijasi luona, sovi kokous toimittajan kanssa ja kysy häntä kutsumaan asianmukaiset henkilöt kaikista kirjasi julkaisuun liittyvistä osastoista. Kunnioitettiinpa tätä pyyntöä tai ei, tee selväksi, missä olet nokkimisjärjestyksessä verrattuna muihin kirjailijoihin. Jos kokouksessa on esimerkiksi vain toimittajasi tai ryhmä nuoria “assistentteja”, olet todennäköisimmin listan pohjalla (muiden ensikertalaiskirjailijoiden kanssa). Jos näin tapahtuu, älä tulkitse sitä pahaksi asiaksi. Sinun pitää vain ymmärtää, missä olet suuressa mittakaavassa, jotta voit asettaa realistisia odotuksia. Kaikki kirjailijat ovat aloittaneet aluksi pohjalta, mutta mietipä, missä menestyneimmät ovat nykyään? Aivan. Unelmista on pidetty kiinni loppuun saakka.

kirjan luominen

Sillä hetkellä, kun sopimus allekirjoitettiin, menetit oikeutesi ja hallintasi koskien käsikirjoituksesi julkaisutapaa. Tämä on normaali käytäntö ja päätösvalta on nyt muilla tahoilla. Jos kuitenkin luot etukäteen hyvät suhteet niiden henkilöiden kanssa, jotka tekevät käsikirjoituksestasi myytävän kirjan, sinulla on paremmat mahdollisuudet saada edes ideasi kuuluviin. Kannattaakin tuoda omia näkemyksiä esiin ja perustella ne, sillä julkaisija haluaa ehdottomasti perustelut ideoille, jotka voivat merkittävästi vaikuttaa kirjan myyntilukuihin. Tämä kokous on sinun ensimmäinen ja kiistämättä tärkein mahdollisuus luoda kyseisiä suhteita. (Se voi olla ainut mahdollisuutesi.) Joten älä ohita tätä askelta. Tehokkaana olemisen salaisuus: Perusta kommenttisi myyntipaikan realiteeteille ja tiedosta näiden pakkokeinot tasapainottaakseen heidän työnsä kirjan parissa kaikkien muiden asioiden kanssa. Tässä vaiheessa käynnit paikallisessa kirjakaupassasi alkavat maksaa itseäin takaisin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.