Julkaiseminen ja mitä sinun pitää tietää siitä – osa 1

Se voi ehkä kuulostaa epäreilulta stereotypialta, mutta se on totta: Ne meistä, jotka ovat työskennelleet julkaisemisen parissa voi todistaa ilmeisen asian siitä, että harvoilla ensimmäistä kertaa kirjoittavilla on pienintäkään käsitystä siitä, mitä julkaisijoiden taustalla on. Ja se ei johdu siitä, että se on todella salaista informaatiota, jota edustajat ja editoijat eivät halua sinun tietävän. Itse asiassa, todellisuus on aivan toinen: Prosessin perusymmärryksen kehittäminen, sillä oivalluksella, kuinka voit vaikuttaa kirjasi myyntiin, on elintärkeää menestyksellesi. Jos unelmoit urasta kirjailijana, mitä enemmän tietoa sinulla on myyntipaikasta ja julkaisuprosessista, sitä paremmat mahdollisuudet sinun unelmilla on tulla toteen. Hanki siis tietoa niin paljon kuin mahdollista, niin tulevaisuutesi on käsissäsi ja kaikki on mahdollista. Jokaisessa kirjailijan ammatissa on kaksi tärkeää asiaa: Ensimmäinen asia on kirjoitelma ja käsikirjoituksen saaminen valmiiksi ja sen valmistelu hankintaa ja julkaisua varten, ja toinen asia käsittää kaiken, mikä kuuluu kirjasi tuotantoon, markkinointiin, myyntiin ja jakeluun. Se, että tiedät, kuinka kaikki tämä toimii yhdessä, ei vain lisää mahdollisuuksiasi tehdä hakemusta, jolla saat diilin – se myös antaa sinulle paremmat mahdollisuudet vaikuttaa päätöksiin, jotka voivat tehdä kirjastasi joko suositun tai ei. Pysy mielipiteidesi takana, mutta ole myös tietoinen myyntiin ja markkinointiin vaikuttavista seikoista. Mikäli olet liian tiukka ja joustamaton, voi kirjasi suosituksi päätyminen riippua juuri niistä tekijöistä, joista et suostu joustamaan. Mieti asiakkaiden näkökulmasta, mikä kiinnostaa ja mikä myy.Näin se toimii, miksi sinun pitää tietää miten ja kuinka voit tehdä julkaisusopimuksen kirjailijana, jolla on vaikutusvaltaa.

Tärkeimmät asiat ensin

Ennen kuin menemme julkaisun yksityiskohtiin, sinun pitää aloittaa perusteista. Ja tämä tarkoittaa sitä, että vaikka olet saanut käsikirjoituksesi lähes valmiiksi tai tarkistat sitä, sinun pitää alkaa käydä paikallisessa kirjakaupassasi säännöllisesti. Tavoitteesi: myyntipaikan tutkiminen. Silmäile käytäviä, tee havaintoja ja lue samantyylisiä kirjoja oman kirjasi genrestä. Saat arvokasta tietoutta ja tieto ei ole koskaan pahitteeksi.

käsikirjoitus

Kiinnitä erityistä huomiota kirjoihin sinun osastolla, joiden kirjoittajia et tunnista. Huomioi, kuinka kirjat ovat paketoitu ja hinnoiteltu. Ota muistiin kannen design, suojuksen kopio ja mainoksen lähteet – kaikki, mikä liittyy julkaisuprosessiin. Näin voit itse tehdä parhaan mahdolliset päätökset oman kirjasi designista ja muista seikoista. Muita ei kannata kuitenkaan matkia, sillä lukijat arvostavat omaperäisyyttä ja sitä, että joku tuo markkinoille jotain uutta, ennennäkemätöntä.Kirjakaupat ovat kirjojen markkinoinnin ja myynnin laboratorioita. Kirjoittaminen on käsityötä, mutta julkaiseminen on liiketoimintaa. Jos haluat tulla menestyväksi kirjailijaksi, sinun on tiedettävä, miten tämä laboratorio toimii. Se, että osaa keskustella älykkäästi kirjoista ja kirjailijoista ammattilaisten kanssa, jotka elättävät itsensä julkaisemisella, luo uskottavuuttasi markkinatajuisena kirjailijana – varsinkin, jos pystyt osoittamaan, että ymmärrät, mihin oma kirjasi sopii. Kun viimein tiedät tarkalleen, mihin teoksesi kuuluu hyllyllä, varmista, että tämä tieto heijastuu hakemuksesi mukana edustajille tai toimittajille toimitetussa kyselyssä tai kansilehdessä. Se parantaa mahdollisuuksiasi saada paikka hyllyllä. Ethän halua kirjasi joutuvan kirjakaupan taaimman hyllyn alimmalle hyllylle? Hyvä myyntipaikka auttaa luonnollisesti kirjan myynnissä ja kohderyhmäsi löytää kirjasi paremmin.

käsikirjoitus

Julkaisuala on äärimmäisen kilpailevaa. Yhtiöt kilpailevat parhaista mahdollisista käsikirjoituksista. Suurimmat yhtiöt eivät yleensä hyväksy pyytämättömiä hakemuksia. He luottavat siihen, että edustajat toimittavat heille jatkuvasti julkaisukelpoisia mahdollisuuksia. Tämä voi olla ehkä hidaste käsikirjoitusten tekoon, mutta ei suinkaan este. Seuraavassa osassa puhumme hankinnasta. Tämä on erittäin tärkeä osa julkaisua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.